Sayfalar

Bu Blogda Ara

25 Mart 2015 Çarşamba

ÇOCUKLUĞUN YOKOLUŞU

ÇOCUKLUĞUN YOKOLUŞU


    Kitabın Adı: Çocukluğun Yokoluşu - Neil Postman

    Yayınevi: İmge Kitabevi, Nisan 1995, 208 sayfa, ISBN : 975-533-093-3        

    

    

    Doyuruculuk : 8

    Konu Seçimi :7

    Çeviri : 9

    Genel Olarak Kitap : 8


    Tek Cümleyle Kitap...


    Postman'a göre, çocukluk biyolojik bir kategori değil, toplumsal bir kurgudur ve çocukluk fikri hem toplumsal bir yapı hem de psıkolojik bir koşul olarak onaltıncı yüzyıl esnasında oluşmuş ve güze kadar desteklenmiştir. 'Çocukluğun Yokoluşu', iletişim araçların toplumları belirlediği savından hareketle, matbaba makinesinin çocukluğu nasıl yaratıp, elektronik araçların ise nasıl öldürdüğü araşyor. 



...............................................................................................................................................................................................


    ocukluğun Yokoluşu',  Newyork Üniversitesi İletişim Sanatları ve Bilimleri bönde öğretim üyesi olan yazar Neil Postman'ın dilimize çevrilen ikinci kitabı. Yazarın dilimize çevrilen ilk kitabı'Televizyon: Öldüren Eğlence', adından da anlaşıldığıgibi, televizyonun bireyler ve toplumlar üzerindeki olumsuz etkilerini göz öne sermeyi amaçlayan bir kitap idi. Çocukluğun Yokoluşu da, benzer şekilde çocukluk tasarın hızlı bir şekilde yokolduğu gözlemimden hareketle, iletişim araçların toplumlarınasıl etkilediğini, matbaba makinesinin çocukluğu nasıl yaratıp, elektronik araçların ise nasıl öldürdüğüaraşyor. 


    Kitap Çocukluğun İcadı ve Çocukluğun Yokoluşu adı taşıyan iki bömden oluşuyor. İlk bömde, çocukluk fikrinin nereden kaynaklandığı gösterilmeye çalışıyor. Çünkü Postman'a göre, çocukluk biyolojik bir kategori değil, toplumsal bir kurgudur ve çocukluk fikri hem toplumsal bir yapı hem de psıkolojik bir koşul olarak onaltıncı yüzyıl esnasında oluşmuş ve güze kadar inceltilip,desteklenmiştir.  


    Kitabın ilk bönde Eski Yunan'dan güze dek hem toplumsal hem de düşünce alanında çocukluk ve çocukluk fikrinin gelişimi ortaya konmaya çalışıyor. Mesela; Eski Yunanlılar çocukluğu büyle keşfedemeselerde bir çok açıdan bize çocukluk fikrinin önsel imgesini vermişlerdir. Eski Romalılar, Eski Yunan'dan okul fikrini ö almışlar ve Eski Yunan düşüncesine üstün gelen bir çocukluk fikri geliştirmişlerdir. Roma sanatı 'Rönesans dönemine kadar Batı sanatında gönmeyen oldukça sıradışı bir yaş, genç ve gelkin anlayışı' ortaya koymuştur. Dahası Romalılar, gelişen çocukluk ile ayıp düşüncesi arasında bir bağlantı kurmuştur ki bu çocukluk düşüncesinin evriminde çok önemli bir adımdır. Ve Romalılardan sonra tamamen ortadan kalkmışr. Ortaçda çocukluk fikri yada anlayışın olmadığıyoruz. Bu konuda Tunchman'da 'Ortaç dönemini modern çdan farklılaşran niteliklerinden dolayıhiçbirşey, çocukluğa yönelik ilginin yokluğu kadar çarpı değildir' diyor. 


    Çocukluk fikrinin oluşumu yetişkinlerin dünyandaki bük bir değim sonucu olmuştur: 15. yüzyın ortalarında hareketli tipte matbaa makinelerinin ortaya çıkışı. Matbaa makinesi, yeni bir yetişkinlik anlayışı gerektiren yeni bir simgesel dünya yaratmışr. Çocuklar yetişkinler dünyasından kovulmuş, onların yeni dünyası 'Çocukluk Dünyası' olmuştur. 


    Matbaa makinesinin bulunması sadece okuma yazmanın yaygınlaşması, eğitimimin modernleşmesini vs. sağlamakla kalmamışr. Harold Innis'in dediği gibi makine sadece alışkanlıklarıdeğil, zihinsel alışkanlıkları da değtirmiştir. James Carey'in tarzıyla söylersek, bilinç yapız iletişim yapına paralel olarak yeniden biçimlenmektedir. Matbaanın bulunuşu ile birlikte de toplumların bilinç yapıları yeni baştan inşaa edilmiştir. 


    Hatta bazı araşrmacılar, Aristo'cu bilimin modern bilim ile yer değtirmesini de bük ölçüde basına atfederler. Modern bilimin temelleri matbaanın bulunuşundan sonraki yüzyıl içinde atılmışr.  


    Kitabın aynı bönde matbaanın etkisi ile çocukluk fikrinin nasıl ortaya çıktığı ve ortaya çıkışından güze kadar yolculuğu incelendikten sonra ikinci bömde çocukluk fikrinin 19. yy'dan itibaren nasıl yokolmaya başladığı anlatıyor. Postman'a göre,  çocuksuz döneme kaynak olan bir kişi aranıyorsa, o ki ilk kamusal elektrikli mesajınderen Samuel Finley Breese Morse'tur.   


     Marshall MacLuhan, ' İnsan Elektrikli bir çevrede yaşadığı zaman doğası dönüşür ve özel kimliği, ortak bünle karışıp birleşir. Artık o, 'kite insanı' olur. Kitle insanı fiziksel niceliğin değil, elektrik hın bir göngür. Kitle insanı, ilk olarak radyo çağındaki bir göngü biçiminde farkedildi, fakat ortaya çıkmasıfarkedilmeyen dönemde yani elektrikli telgraf ile gerçekleşti' diyor.

    

    Postman'a göre 'Çocukluk, yetişkinler tarafından denetlenen belirli bir enformasyon biçiminin, çocuklara psıkolojik açıdan ömlenebilir yollar olarak gölen aşamalar içinde verildiği bir çevrenin sonucuydu. Çocukluğun sürdülmesi, işlenmiş enformasyon ve ardışık öğrenme ilkelerine dayanıyordu. Fakat telgraf, enformasyonun denetimini ev ve okuldan zorla çekip alma sürecini başlattı. Telgraf, çocukların kullanabildikleri enformasyonun tü, niteliğini ve niceliğini, ardışıklığı ve yaşandığı koşullarıdeğtirdi'


    Telgraftan televizyonun icadına kadar çocukluk fikrinin değimi ortaya konduktan sonra, asıl çocukluk fikrini yokeden neden inceleniyor: Televizyon. Bu bömde televizyon ile birlikte çocukluk fikri ve çocukların davranışlarında meydana gelen değimler çok çarpı bir biçimde ortaya konuluyor.  


    Rudolf Arnheim, güzden yaklaşık yetmiş yıl önce, imge-enformasyon ortamı olgunlaşmamışken, resimin zihinlerimizi uyutma potansiyeline sahip olduğuna dikkat çekmeye çalışmışr: 'Geçmişte, olayları hemen iletme yetersizliği, dilin kullanıgerekli kılmış ve bu yüzden insan zihnini, yeni kavramlar geliştirmeye zorlamış. çünkü olaylarıbetimleyebilmek için insanın geneli özelden çıkarması, yani seçmesi, karşılaşrması ve düşünmesi gerekiyordu. Ancak iletişim, parmakla dokunularak başarılabildiği zaman ağız bümekte, yazmak için el durmakta ve zihin bülmektedir.'  Çünkü resimler aklıza değil, duygularıza seslenirler. Bizden düşünmemizi değil, duyumsamamı isterler...



    Son Söz....


    Toplumsal roller (istisnalar dışında), belirli bir enformasyon çevresinin koşulları tarafından belirlenir. Televizyon da çocukluk ile yetişkinlik arasındaki farkları yoketmiş, böylece çocukluğu ortadan kaldırmışr. Postman kitabında çocukluğun varoluş ve yokoluş serüvenini nedenleri ve nasılları ile ortaya koyuyor...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder